Historia
Tekst ukazał się w wrześniowym wydaniu Media Polska. W 1995 r.
Nowo powstały Klub Dyrektorów Kreatywnych (CDC) oraz miesięcznik Media Polska postanowili wspólnie zorganizować konkurs twórczości reklamowej pod nazwą Kreatura.
Jurorzy wybiorą zwycięzców w 17 kategoriach reklamowych i przyznaję jedną Grand Prix dla najlepszej pracy oraz 2 nagrody specjalne w kategorii publikacji prasowych. Zgodnie z regulaminem jurorzy mogą także wyróżnić dyplomem do 5 prac w każdej kategorii.
W pierwszym roku termin nadsyłania prac upłynie 30 listopada br.
W ramach porozumienia, organizacją, promocją i PR zajmie się Media Polska, natomiast CDC utworzy jury i wyłoni zwycięzców konkursu.
„Pragniemy zorganizować konkurs, który w pełni odzwierciedli opinie twórców reklamę w Polsce,” -powiedział Marcin Mroszczak, dyrektor kreatywny Corporate Profiles, który został wybrany przewodniczącym jury w pierwszej edycji Kreatury. „Wystarczy tylko rzucić okiem, aby przekonać się, że poziom twórczości reklamowej w naszym kraju jest coraz lepszy. Trzeba jednak wciąż wiele wysiłku, aby Polska wspaniała tradycja w sztuce graficznej i filmowej została przeniesiona na grunt sztuki komercyjnej.”
Mroszczak dodał, że ograniczona liczba kategorii jest wyrazem chęci wyłonienia tylko i wyłącznie najlepszych prac, i wyraził przekonanie, że głównym warunkiem wiarygodności konkursu jest system funkcjonowania jury: „Jury i regulamin skonstruowaliśmy czerpiąc wzorce z innych zachodnioeuropejskich konkursów, a następnie z modyfikacjami, przenieśliśmy je na grunt polski.”
Marcin Mroszczak, który zaczynał karierę jako artysta grafik w dziedzinie plakatu, przeniósł się do Belgii w 1980 roku, gdzie przez 6 lat był związany z agencją McCann-Erickson. Po odejściu z McCann założył firmę Corporate Images, specjalizującą się w komunikacji instytucjonalnej. W 1988 roku CI przekształciła się w agencję typu full service, a w 1991 roku otworzyła swoje biuro w Polsce pod nazwą Corporate Profiles.
Członkowie CDC wierzą, że ich obecność w jury konkursu jest krytyczna z wielu powodów. „Wszyscy się zgadzają, we w reklamie najważniejsza jest efektywność. Ale efektywność jest uwarunkowana wieloma czynnikami. Chcieliśmy stworzyć konkurs, w którym pomysł, ideę oceniano by wszechstronnie z punktu widzenia potencjału, który za sobą niesie. Wierzymy, że dyrektorzy kreatywni są najlepiej powołani do takiej oceny.” – powiedział Kuba Kamiński, dyrektor kreatywny Publicis FCB.
Maciej Jura, dyrektor kreatywny Ogilvy&Mather, mówi, że są dwie różnice pomiędzy Kreaturą a pozostałymi konkursami w Polsce – skład jury, niemal w 100 procentach stanowią go twórcy reklamy, oraz ocena wyłącznie kreatywności pomysłu: „Choć lista różnic jest krótka, to ich waga przeogromna.”
Inni członkowie CDC podzielają to zdanie a także podkreślają szersze konsekwencje wynikające z organizacji nowego konkursu. Chris Matyszczyk, dyrektor kreatywny Lintas Warszawa, twierdzi że jak świat szeroki, ”kreatywni” darzą największym szacunkiem oceny pochodzące od innych ”kreatywnych”. „Szczególnie na rynku ciągle rozwijającym się, jak Polska, ważne jest, aby ustanowić pewne standardy twórczości reklamowej na przyszłość. Spoczywa na nas wielka odpowiedzialność, ponieważ od tego standardu zależy, jak twórczość reklamowa w Polsce będzie odbierana na świecie.”
Kot Przybora, dyrektor kreatywny Grey Warszawa, daje, że reklamę mogą oceniać różni ludzie, nawet nie związani z branżą. „Nasze jury nie jest ani lepsze, ani gorsze od innych. Oferujemy po prostu inne spojrzenie, spojrzenie ludzi na co dzień związanych z produkcją, znających jej tajniki i problemy, które kreuje.”
Klub Dyrektorów Kreatywnych powstał na wiosnę br. i jest w trakcie dopełniania formalności prawnych. Celem powołania było zjednoczenie środowiska nowopowstałego zawodu, które do tej pory nie miało swojej reprezentacji. „Jest to zgromadzenie ludzi, którzy w sposób profesjonalny kształtują rzeczywistość reklamową w Polsce. Mamy możliwość wymiany doświadczeń i dzielenia się problemami.” – powiedział Wojtek Szpil, dyrektor kreatywny Euro RSCG. „Pomysł organizacji nowego konkursu wyszedł trochę przypadkiem, w trakcie rozmów na temat istniejących festiwali. Analizując je stwierdziliśmy, że ludzie, którzy przyznają tam nagrody nie zawsze są związani z reklamą, co podważa wiarygodność tych konkursów. Przyznanie nagród przez nasze jury będzie uhonorowaniem pracy kreatywnej.”
Do CDC należą obecnie następujące dyrektorzy kreatywni: Damir Brajdic (Leo Burnett), Des Mullen (Saatchi&Saatchi), Chris Matyszczyk (Lintas), Will Perry (DMB&B) Iwo Zaniewski (Grey), Kot Przybora (Grey), Franco Gisuti (Young&Rubicam), Mirek Gawlik (BBDO), Bob Strohmenger (McCann-Ericson), Paweł Nizinski (Euro RSCG), Wojtek Szpil (Euro RSCG), Michał Sorówka (GGK), Marcin Mroszczak (Corporate Profiles), Jakub Kamiński (Publicis FCB), Maciej Jura (Ogilvy&Mather), Maria Bartkowiak (J.Walter Thompson), Ewa Zborowska (Grupa 66), Angelo Rocca (Armando Testa), Robert Boczkowski (Image Art). Także Agnieszka Janicka, która przeszła z DDB Needham do Hager Polska oraz Leszek Stafiej jako były dyrektor kreatywny w McCann-Ericson. Ze strony Media Polska w spotkaniach biorą udział: Kehrt C. Reyher (prezes, dyrektor artystyczny), Marzena Nazar-Reyher (redaktor naczelny), Kai Schoenhals (dyrektor pr)
W celu przystąpienia do Klubu należy się skontaktować z Marcinem Mroszczakiem, Corporate Profiles, tel. (022) 39 18 41.
Media Polska jest od ubiegłego roku jurorem europejskiego konkursu reklamy EPICA w Paryżu, którego jury składa się z przedstawicieli czołowych pism branży reklamowej i mediów w Europie.
„Wnosimy wiele doświadczeń zdobytych dzięki uczestnictwu w EPICE, które powinny nam pomóc w zorganizowaniu konkursu na prawdziwie europejskim poziomie.” – powiedział Kehrt C. Reyher, wydawca i dyrektor artystyczny Media Polska, który ma za sobą piętnastoletnie doświadczenia na amerykańskim rynku prasowym, także w dziedzinie projektowania szaty graficznej publikacji.
Andrew Rawlins, prezes EPICI, w czasie pobytu w Polsce wiosną tego roku, współuczestniczył w przygotowaniu regulaminu konkursu i będzie jedynym jurorem z zagranicy w 15-osobowym jury Kreatury w tegorocznej edycji. 12 miejsc w jury obejmą dyrektorzy kreatywni reprezentujący agencje reklamowe w Polsce, jedno miejsce zostanie przyznane członkowi polskiej filii IAA i jeden z jurorów będzie reprezentował Media Polska.
Konkurs jest otwarty dla wszystkich agencji reklamowych, studiów filmowych, graficznych i fotograficznych działających w Polsce. W kategorii publikacji prasowych, nagrody specjalne zostaną przyznane najlepiej zaprojektowanemu magazynowi i dziennikowi.
Formularze zgłoszeniowy, regulamin konkursu, oraz ogólna broszura (wszystkie opracowania dwujęzyczne – polsko-angielskie) zostaną rozesłane do 15 września br. W przyszłym numerze ogłosimy szczegółowe kalendarium w konkursu oraz czas i miejsce ceremonii wręczenia nagród. Wykonanie statuetki powierzono Krystianowi Jarnuszkiewiczowi, rzeźbiarzowi warszawskiemu, który niegdyś zaprojektował Złote Maski dla telewizji.
Uroczysta gala wręczenia nagród
odbyła się
30/11/2023
w Małej Warszawie
ul. Otwocka 14